In het gemeentemuseum liep deze winter in Den Haag een grote Art Deco expositie, een stroming in architectuur, beeldende kunst, toegepaste kunst en mode, die globaal tussen 1920 en 1939 beeldbepalend was - in die zin: als 'modern' werd opgepakt. Daarbij moeten we denken aan The roaring twenties, aan het afschaffen van het knellende damescorset - de vrouw die ging roken - opkomst radio en film...
Erika en Klaus Mann, 22 en 21 jaar oud in 1927, waren kinderen van die tijd. Ze ondernamen een wereldreis die hen o.m. voerde naar New York en Californië - waar ze zich onderdompelden in de filmindustrie in Hollywood - naar Japan, Korea en de Sovjet Unie. Ze schreven er een boek over: Rundherum, abenteuer einer Weltreise. Ze opperden dat klasseverschillen en discriminatie in de toekomst verleden tijd zouden zijn door onder meer de ontwikkeling van het vliegverkeer...
Erika en Pamela Wedekind naar de mode in die tijd: in het kapsel en in de manier van opmaken... met donkere tinten rond de ogen. Pamela was kort verloofd met Klaus. Ook in de foto boven zijn invloeden van de mode in die tijd zichtbaar.
Erika en Klaus Mann, 22 en 21 jaar oud in 1927, waren kinderen van die tijd. Ze ondernamen een wereldreis die hen o.m. voerde naar New York en Californië - waar ze zich onderdompelden in de filmindustrie in Hollywood - naar Japan, Korea en de Sovjet Unie. Ze schreven er een boek over: Rundherum, abenteuer einer Weltreise. Ze opperden dat klasseverschillen en discriminatie in de toekomst verleden tijd zouden zijn door onder meer de ontwikkeling van het vliegverkeer...
![]() |
Gustaf Gründgens, Erika Mann, Pamela Wedekind en Klaus in 1925, in hun rollen voor 'Anja und Esther' |
Erika en Pamela Wedekind naar de mode in die tijd: in het kapsel en in de manier van opmaken... met donkere tinten rond de ogen. Pamela was kort verloofd met Klaus. Ook in de foto boven zijn invloeden van de mode in die tijd zichtbaar.