Een mooi evenement in het Noord Veluws museum - terugkijken en videoregistratie van de duolezing



Het was een mooi evenement op donderdagavond 20 februari in het Noord Veluws museum, waar een duolezing plaatsvond in samenwerking met assistent-conservator Harry Tijssen. Voor een jubileumexpositie werkte hij ruim een jaar aan een reconstructie van een expositie in 1913 van het kunstenaarsgenootschap 'Pictura Veluvensis'. Het werd een veelzijdige, prachtige expositie waardoor een plan begon te broeien over het samenbrengen stromingen in literatuur en beeldende kunst in dit "laatste gouden jaar van de twintigste eeuw", naar een titel van een roman van Florian Illies. Maar was het alles goud wat er blonk? Ik bracht de focus op de broedertwist tussen Thomas en Heinrich Mann, die bij het uitbreken van de Eerste Wereldoorlog ten volle losbarstte. Dit dusdanig, dat de twee ruim acht jaar niet met elkaar spraken. De grote ruzie tussen de twee over de wenselijkheid, (Heinrich), of onwenselijkheid, (Thomas) van sociaal-politiek engagement in literatuur en beeldende kunst had een aanloop, zowel op het persoonlijke vlak als binnen het publieke domein. 


Harry Tijssen sloot hierop aan in zijn lezing over de stromingen - met disputen - over de rol van kunst in de samenleving zoals deze ook zichtbaar wordt in het werk wat gemaakt werd in de eerste jaren '10 van de twintigste eeuw. Hij gaf uiteraard met name voorbeelden uit de expositie.  De toeloop was groot, we konden om en bij de veertig toehoorders noteren. De twee lezingen zijn op video vastgelegd en via Youtube (nog eens) te zien/beluisteren: https://youtu.be/YCoeNFDAgI4 of via onderstaande link:




De directeur van het museum Erik Stotijn opende de avond

Een mooie opkomst en aandachtig gehoor

Harry Tijssen






Geanimeerde sfeer rond de boekentafel van boekhandel Osinga, Nunspeet



Bij de boekentafel


De aanstichter van dit alles mag niet ongenoemd blijven: mijn oudoom Pieter de Zwart, (1880, 1967), broer van Willem de Zwart. Via zijn leermeester Cornelis Koppenol, (1865-1946), die naar Nunspeet was verhuisd, kwam Pieter de Zwart in 1913 terecht op de expositie van Pictura Veluvensis. En doordat ik daar eerder over publiceerde, kwam Harry Tijssen mij op het spoor.....



Pieter de Zwart omstreeks 1913 door Jozef van Raaij, (1898-1974) - een bevriend kunstenaar (privécoll. Van der Heemst)

Landschap met stuwwal bij Loosduinen, vermoedelijk 1912

Populaire posts van deze blog

Rumoer in de stad - de tachtigers - Breitner, Israëls, Willem Witsen, de Veth, en.... Willem de Zwart

Een bijzondere brief: Pieter de Zwart

Klaus Mann Initiative Berlin in Amsterdam: herdenking tussen traditie en vernieuwing