Doorgaan naar hoofdcontent

Caspar Friedrich moment in de bergen: cyclus van de natuur als bron voor inspiratie

Caspar Friedrich: ochtend in de bergen



Niet ver van de plaats waar ik in de novembermaand verbleef - in Callosa Ensarria regio Alicante -  bevindt zich het historische kasteel van Guadalest - hoog in de bergen. El Castell de Guadalest of Casa Orduña, vernoemd naar het eens machtige Spaanse 'huis van Orduña', is gebouwd op de fundamenten van een oude Moorse nederzetting in de 13e eeuw. Na de periode van de 'Reconquista' kwam Guadalest in de 16e eeuw in handen van Spaanse grootgrondbezitters.

De plek heeft veel onheil doorstaan. In 1644 was er een grote aardbeving in het gebied dat het kasteel op de fundamenten na wegvaagde. Het werd herbouwd. Nog geen halve eeuw later viel het kasteel dat toen verrees ten prooi aan de vlammen. Er werd opnieuw gebouwd. In de 19e eeuw was het kasteel in handen van de orthodox Katholieke familie Orduña: op foto's in het kasteel, nu open voor publiek, wordt weinig gelachen. Daar was de plek misschien ook te afgelegen voor...

Hoewel Guadalest een toeristische trekpleister van de eerste orde is, kan men zich toch wel voorstellen hoe het leven op die plek geweest moet zijn. Geïsoleerd, weinig vertier...guur in de winter. Maar de familie Orduña vertrok dan misschien naar de grote stad.

Caspar Friedrich, (1774-1840), met zijn Romantische, onheilszwangere schilderijen naar de natuur, is niet ver weg in Guadalest.

Guadalest - het kasteel


Ruïnes van het oude kasteel, vóór de grote aardbeving



Een sprong naar de 21e eeuw, waarin beeldend kunstenaars zich óók door de cyclus van de natuur laten inspireren, maar dan meer op een spiritueel vlak. Ik ontmoette Joost van Santen, (1929), die licht als bron van alles in de kosmos tot zijn onderwerp koos. Ooit, bij het ontwerp van een kerkraam in gekleurd glas, werd hij geraakt door de lichtval. Hij wist: dit is het. De cycli van de kosmos wordt mijn thema. Intussen ontwierp hij onder meer het Ravensbrück monument op het museumplein in Amsterdam, (1975), en het glasraam op station Amersfoort. Beweging van het licht - soms ook met de cyclus van geluid - is een kern in zijn werk.
Joost van Santen in zijn atelier in Callosa

Ellips of Light op station Amersfoort door Joost van Santen



->->->naar website Joost van Santen





Landschap bij Callosa



Een beeldend kunstenaar die zich óók laat inspireren door de natuur is Janke Klompmaker.  Haar wandelingen door het landschap nabij Callosa leiden tot kunst die als het ware wil verwijzen naar wat ons op deze aardbol bindt - Janke Klompmaker is voor alles een kunstenaar die verbindingen legt tussen intermenselijke bewegingen en de natuur - zo men wil ook in een eeuwigdurende cyclus.

Werd ik op de plek waar ik verblijf getroffen door een compositie die begon te leven...










Compositie 1 - Janke Klompmaker - 





                                                                        Compositie II









De watervallen van Algar










In het MACA - Alicante




Populaire posts van deze blog

Klaus Mann en Amsterdam

In augustus 1948 betrok Klaus Mann een etage in de Amsterdamse Paulus Potterstraat nummer 16, schuin tegenover het Van Goghmuseum en het Stedelijk. Het ging niet goed met hem. In Californië had hij er een zelfmoordpoging op zitten - ongeveer de derde - en een turbulente periode gehad met een Harold, die hij had vrij moeten kopen uit de gevangenis. De familie hoopte op herstel in Amsterdam, onder de vleugels van Fritz Landshoff bij Querido.



In Amsterdam deed hij wat redactiewerk en werkte hij aan de vertaling in het Duits van Turning Point, zijn autobiografie, die tevens leest als een tijdsbeeld. Maar ook noteerde hij in Amsterdam op 1 januari 1949 in zijn dagboek: "Ik wil dit jaar niet overleven".
 Gevel van de oude vleugel Stedelijk Museum




Deze verzuchting werd op 21 mei van dat jaar bewaarheid. In maart 1949 vertrok Klaus Mann vanuit Amsterdam naar Parijs en van daaruit via omwegen naar Cannes, waar hij aan een nieuwe roman zou werken. Op 21 mei pleegde hij zelfmoord.
Het…

Iconen in Den Haag en expositie Erwin Olaf: over de comfortzone door context van iconen

IJssalon Florencia in de Haagse Torenstraat, hier gefotografeerd vanuit de tram, is een onbetwist icoon van de stad. Begonnen in 1932 door Edward Talamini, na een verblijf in Amerika werd het Italiaanse 'Eduardo' veranderd in Edward, aldus de informatie op de site van Florencia, groeide de zaak uit tot een trefpunt voor alle lagen van de Haagse bevolking. Vroeger opende de zaak om half 5 om arbeiders de kans te geven een eerste kop koffie bij Florencia te genieten. Tegenwoordig beginnen ze om half acht. Daklozen, straatventers, mensen werkzaam in allerlei beroepen, maakten de koffie bij Florencia tot een begrip. En dan het ijs, niet te vergeten...Er is gratis Wifi en de smartphone of mobiel kan gratis worden opgeladen. De koffie, al naar gelang met een klodder slagroom, is niet meer dan twee euro. Een wereldplek!


Heel anders, maar ook iconisch, zijn sommige foto's van Erwin Olaf in zijn op 16 februari geopende grote dubbel-expositie in zowel het Haagse gemeentemuseum als …

Rumoer in de stad - de tachtigers - Breitner, Israëls, Willem Witsen, de Veth, en.... Willem de Zwart

Verrast door de grote overzichtsexpositie van de tachtigers - met veel werk van Willem de Zwart (1862-1931)

Willem de Zwart was de broer van mijn overgrootmoeder van moeders kant - het was een grote Haagse familie. Twee broers werden kunstschilder - Willem en Pieter. Willem de Zwart valt onder het rijtje kunstschilders van de zogenoemde "Haagse school" - een stroming die zich kenmerkt door nieuw élan, doordat de kunstenaars erop uittrokken en het academische van zich af wilden schudden.

De expositie in het Haags gemeentemuseum legt de nadruk op de overgang van landschapschilderijen naar het schilderen van taferelen in de grote stad - in navolging van nieuwe kunststromingen in heel Europa. Breitner fotografeerde uitgebreid - een nieuw medium - en rond het fin de siècle groeiden steden uit tot ware metropolen. Er ontstond een behoefte om dit vast te leggen.


























Uit het archief: de andere broer Pieter de Zwart

Het leeftijdsverschil tussen Willem en Pieter de Zwart (1880-1967) was a…

Cynisme uit China en boekenlandschappen van Jan de Bie

Liep er in het Noord Brabants museum een expositie over moderne Chinese kunst uit de zogenoemde Sigg collection. Uli Sigg (1946) is een Zwitserse diplomaat, zakenman en kunstverzamelaar. Vanaf 1979 werkt hij in China, maar ook was hij Zwitsers ambasadeur in Noord-Korea en Mongolië. En dan gaat hij Chinese hedendaagse kunst verzamelen en meer...het levert een mooi panorama op van sommige gedurfde kunst in landen waar nog steeds strenge censuur wordt toegepast op literatuur en beeldende kunst. Veel moet dan ook "tussen de regels" worden gezien...maar er zat ook minder gelaagd werk tussen..






Was ik met de beeldend kunstenaar Jan de Bie die "thuis" is in het Noord Brabants museum. Hij heeft er een permanente expositie in de vorm van een muurschildering uit 2013 in een doorloopzaaltje. Een voorrecht om daar opnieuw weer even met hem te staan.







Jan de Bie had een periode een fascinatie voor historische bibliotheken, "boekenlandschappen" - hij maakte etsen van on…

Thomas Mann in Noordwijk aan zee

Drie zomers verbleven Thomas Mann en Katia in Noordwijk aan zee, in 1939, in 1947 - toen hij voor het eerst weer in Europa was - en in 1955, de zomer kort voor zijn overlijden op 12 augustus van dat jaar. Wie rondloopt op die plek: Grand hotel Huis ter Duin, waar een suite werd gereserveerd - aan "een kamer" deed Thomas Mann niet...begrijpt wat hem beviel in Noordwijk aan de Noordzeekust. 

Het landschap in de omgeving van  het Noord-Duitse Lübeck en vooral het nabijgelegen Travemünde aan de Oostzee, ademen in het klimaat en in de villabouw in het duingebied dezelfde sfeer. Huis ter Duin herinnerde hem vermoedelijk sterk aan het Kurhaus in Travemünde. Wie bovendien Thomas Mann wil leren kennen, moet naar de zee.













Speciaal zitje en aparte trap vanaf Huis ter Duin




De mondaine badplaats Noordwijk in de periode van Thomas Mann