Doorgaan naar hoofdcontent

De wereld van Flaubert & avantgarde tijdens het interbellum



Museo Nacional Thyssen-Bornemisza in Madrid is een overweldigend museum, dat in oorsprong een privécollectie omvat van de puissant rijke miljardairsfamilie Thyssen-Bornemisza - voor een paar honderd miljoen euro overgedaan aan de staat. Deze zomer en dit najaar is er een rijke expositie over de vriendschap tussen Eugène Boudin en Claude Monet. Boudin, (1824 Honfleur - 1898 Deauville), begon als een van de eersten met het schilderen van landschappen en passanten in die landschappen. Hij liep als het ware voor op het latere impressionisme. De zestien jaar jongere Monet zag Boudin als zijn leermeester. Hij ontwikkelde zich weliswaar verder in het impressionisme, maar bleef schatplichtig aan Boudin.


foto: links Monet, rechts Boudin



De plaatsnamen Honfleur en Deauville moeten een belletje doen rinkelen: Normandië, Rouen, Flaubert, Madame Bovary. De grote roman van Flaubert uit 1856 over Emma Bovary, die al vroeg in haar huwelijk met de dorpsarts Charles Bovary "ontwaakt" en zoekt naar ontsnapping. Ze had zich meer voorgesteld van het huwelijksleven en droomt zich een ander, meer opzwepend bestaan. Ze krijgt een minnaar, maar zal het niet redden.

De beelden van Boudin prikkelen de fantasie rond het verhaal van Emma Bovary...









Een beroemd schilderij van Claude Monet

Was met name Claude Monet rond het fin de siècle zeer vernieuwend, een paar zalen verder in het museum is een rijke collectie te bewonderen van avantgarde stromingen in de periode van het interbellum - nieuwe, en experimentele kunstvormen die overal in Europa en ook in de Sovjet Unie op de voorgrond traden tussen ongeveer 1920 en eind jaren '30. Het z.g. 'Suprematisme' naast het Russisch futurisme, Dada en Merz van Kurt Schwitters...het blijft een fascinerende periode in de kunstgeschiedenis, die later onder meer ook de vijftigers in Nederland beïnvloedde.


Bekende namen uit de Russische avantgarde zijn El Lissitzky, Kandinsky en Malevich. Hier sta ik voor een groot schilderij van El Lissitzky. Vrij bijzonder!


Karl Hubbuch - 2 x Hilde - 1929

George Grosz - straatbeeld Kurfürstendamm - 1925

Edgar Degas - Bij de hoedenmaakster - 1882

George Grosz - Metrópolis - 1916-1917

Kurt Schwitters - Merzbild Kijkduin - 1923

Littérature, Paris - 1919 -1924



Ook nieuwe vormen in de literatuur tijdens het interbellum...(In: Museo Reina Sofia Madrid...)






Wie dan nog zalen aankan met topstukken uit de 14e tot ongeveer de 16 eeuw mag het zeggen...



Populaire posts van deze blog

Caspar Friedrich moment in de bergen: cyclus van de natuur als bron voor inspiratie

Niet ver van de plaats waar ik in de novembermaand verblijf - in Callosa Ensarrià -  bevindt zich het historische kasteel van Guadalest - hoog in de bergen. El Castell de Guadalest of Casa Orduña, vernoemd naar het eens machtige Spaanse 'huis van Orduña', is gebouwd op de fundamenten van een oude Moorse nederderzetting in de 13e eeuw. Na de 'Reconquista' in de 16e eeuw kwam Guadalest in handen van Spaanse grootgrondbezitters.

De plek heeft veel onheil doorstaan. In 1644 was er een grote aardbeving in het gebied dat het kasteel op de fundamenten na wegvaagde. Het werd herbouwd. Nog geen halve eeuw later viel het kasteel dat toen verrees ten prooi aan de vlammen. Er werd opnieuw gebouwd. In de 19e eeuw was het kasteel in handen van de orthodox Katholieke familie Orduña: op foto's in het kasteel, nu open voor publiek, wordt weinig gelachen. Daar was de plek misschien ook te afgelegen voor...

Hoewel Guadalest een toeristische trekpleister van de eerste orde is, kan me…

Over de noodzaak van vrijheid - en meer in het Stedelijk & daarbuiten

Revolutie - in Rusland in oktober 1917 - de zogenoemde 'seksuele revolutie' in '68 in Europa - en meer wat zich in en na dat magische jaar voltrok - (niet te vergeten de Franse Revolutie eind achttiende eeuw) - de Beierse Revolutie van 1918 na het vertrek van keizer Wilhelm II - propageert vrijheid, het afwerpen van ketenen. Daar komt dan toch meestal een militante vorm van afgedwongen eenheid voor in de plaats...dat is de paradox van een revolutie...

Aldus beschouwend vanwege een expositie in het Stedelijk met de titel Freedom is recognized necessity. Onder meer voormalige Sovjet propagandamateriaal is te zien...



Binnen het spanningsveld tussen vrijheid en gebonden zijn ontstaat vaak kunst. Momenteel loopt er in het Stedelijk in Amsterdam een indrukwekkende expositie van Studio Drift waarin het gaat - voor zover je kan samenvatten waar kunstwerken "over gaan" - over natuur versus cultuur. De technologische ontwikkelingen zijn zó ver gevorderd, dat we veel in de…

Thomas Mann en de Pringsheims - sporen in Leiden: de majolica verzameling van Alfred Pringsheim

De kunstverzameling van Alfred Pringsheim, de schoonvader van Thomas Mann, was wijd en zijn bekend. In het stadspaleis in de Arcisstrasse  waren niet alleen een indrukwekkende hoeveelheid schilderijen van oude - en eigentijdse meesters te bewonderen, waaronder Franz von Lenbach, Von Stuck, Defregger en Von Kaulbach - voor de wandschildering in de muziekzaal van Hans Thoma keerde Thomas Mann speciaal terug - maar ook was de verzameling Italiaans renaissance majolica aardewerk van Alfred Pringsheim internationaal bekend onder kunstkenners.

De beroemde kunsthistoricus Otto von Falke beschreef de verzameling in twee dikke boekwerken, die werden gedrukt in een oplage van 200 exemplaren bij de toenmalige Leidse uitgeverij A.W. Sijthoff. Het eerste deel verscheen in 1913, het tweede ontstond tussen 1914 en 1923.


Voor mijn onderzoek ging ik naar de Leidse universiteitsbibliotheek, afdeling bijzondere collecties, teneinde de boeken in mijn handen te kunnen houden. Dat gaf na alles wat ik intu…

Een veelzijdige nazomermaand in september

In de septembermaand laat de natuur zich meestal nog even van haar mooie kant zien...augustus is de maand van verzadiging, in september blijft nog even wat in bloei stond of schiet zelfs nog wat door, terwijl  het namiddaglicht lager wordt. Het lijkt of de mensen hierop meebewegen: een nieuw seizoen vangt aan, een nieuwe start...er is goede zin, terwijl er nog niet helemaal afscheid is genomen van de zomer.
Terug van weggeweest begon september voor mij met een boeiend verhaal door Wim Willems in de Haagse Kunstkring over Ru Paré. Henrica Maria (Ru) Paré, geboren in Druten in 1896, maakte naam als schilderes en beeldend kunstenaar in Den Haag, waar het in de eerste decennia van de twintigste eeuw the place to be was wilde je beroemdheden ontmoeten in de kunstenaarsscène aldaar. Toen de Tweede Wereldoorlog uitbrak en de jodenvervolging begon, koos ze vierkant partij. Ze weigerde zich in te laten schrijven bij de cultuurkamer en ging ondergronds. Ze redde de levens van vele joodse kinde…

Museum Ludwig Keulen