Doorgaan naar hoofdcontent

De wereld van Flaubert & avantgarde tijdens het interbellum



Museo Nacional Thyssen-Bornemisza in Madrid is een overweldigend museum, dat in oorsprong een privécollectie omvat van de puissant rijke miljardairsfamilie Thyssen-Bornemisza - voor een paar honderd miljoen euro overgedaan aan de staat. Deze zomer en dit najaar is er een rijke expositie over de vriendschap tussen Eugène Boudin en Claude Monet. Boudin, (1824 Honfleur - 1898 Deauville), begon als een van de eersten met het schilderen van landschappen en passanten in die landschappen. Hij liep als het ware voor op het latere impressionisme. De zestien jaar jongere Monet zag Boudin als zijn leermeester. Hij ontwikkelde zich weliswaar verder in het impressionisme, maar bleef schatplichtig aan Boudin.


foto: links Monet, rechts Boudin



De plaatsnamen Honfleur en Deauville moeten een belletje doen rinkelen: Normandië, Rouen, Flaubert, Madame Bovary. De grote roman van Flaubert uit 1856 over Emma Bovary, die al vroeg in haar huwelijk met de dorpsarts Charles Bovary "ontwaakt" en zoekt naar ontsnapping. Ze had zich meer voorgesteld van het huwelijksleven en droomt zich een ander, meer opzwepend bestaan. Ze krijgt een minnaar, maar zal het niet redden.

De beelden van Boudin prikkelen de fantasie rond het verhaal van Emma Bovary...









Een beroemd schilderij van Claude Monet

Was met name Claude Monet rond het fin de siècle zeer vernieuwend, een paar zalen verder in het museum is een rijke collectie te bewonderen van avantgarde stromingen in de periode van het interbellum - nieuwe, en experimentele kunstvormen die overal in Europa en ook in de Sovjet Unie op de voorgrond traden tussen ongeveer 1920 en eind jaren '30. Het z.g. 'Suprematisme' naast het Russisch futurisme, Dada en Merz van Kurt Schwitters...het blijft een fascinerende periode in de kunstgeschiedenis, die later onder meer ook de vijftigers in Nederland beïnvloedde.


Bekende namen uit de Russische avantgarde zijn El Lissitzky, Kandinsky en Malevich. Hier sta ik voor een groot schilderij van El Lissitzky. Vrij bijzonder!


Karl Hubbuch - 2 x Hilde - 1929

George Grosz - straatbeeld Kurfürstendamm - 1925

Edgar Degas - Bij de hoedenmaakster - 1882

George Grosz - Metrópolis - 1916-1917

Kurt Schwitters - Merzbild Kijkduin - 1923

Littérature, Paris - 1919 -1924



Ook nieuwe vormen in de literatuur tijdens het interbellum...(In: Museo Reina Sofia Madrid...)






Wie dan nog zalen aankan met topstukken uit de 14e tot ongeveer de 16 eeuw mag het zeggen...



Populaire posts van deze blog

Max Liebermann - Berlijn - Noordwijk en Leiden: de Pringsheims en Lenbach

Schilderijen van boven naar beneden: Terras in Leiden, 1900 (vermoedelijk Leidse Hout), Restaurant 'De oude Vink' in Leiden, 1905 - (bij het toenmalige buiten De Vink) - foto van Scheveningen begin 20e eeuw - een inspiratiebron voor Liebermann - Stevenshofje Leiden 1889 - Duinen tijdens een storm bij Noordwijk aan zee Fascinerend hoe tijdslagen elkaar raken - momenteel is er in het Haagse Gemeentemuseum een grote overzichtsexpositie te bewonderen van Max Liebermann - 1847-1935. Hij werkte in verschillende stijlen en dat is in de expositie goed zichtbaar - van naturalisme naar meer realisme en dan weer impressionistisch - hij lijkt gevoelig te zijn geweest voor mode en toch ook steeds, al naar gelang een beeld op zijn netvlies, een eigen weg gekozen te hebben. Dat maakt het interessant.

Meteen gezocht in de dagboeken van Hedwig Pringsheim, de schoonmoeder van Thomas Mann. Liebermann leerde in 1879 in Venetië Franz von Lenbach uit München kennen. Lenbach was de overbuurman en p…