Doorgaan naar hoofdcontent

Ontmoetingen tussen collega's en genres: jaarvergadering Lira & auteursbond



Jaarlijks terugkerend in juni is de jaarvergadering van de Lira & auteursbond. Ieder die publiceert heeft in ieder geval met de Lira te maken - de stichting die de leenrechtvergoedingen beheert en zich daarnaast op velerlei terreinen inzet voor auteursbelangen. De auteursbond verenigt literaire vertalers, schrijvers van proza en poëzie, scenarioschrijvers, de zogenoemde 'ondertitelaars' - degenen die de ondertitels maken bij films en televisieseries - educatieve auteurs en sinds kort ook de beroepsgroep van de misdaadauteurs.



Een grote bijeenkomst is dus een kruisbestuiving van schrijvers en vertalers van velerlei genres. Zo ontmoette ik deze keer in de Balie in Amsterdam Gerda van Wageningen, auteur van vele (historische) streekromans. Vergis u niet: het is een bijzonder graag gelezen genre, ze is een geliefd auteur!


Met Gerda van Wageningen






Geanimeerd was het ook even met Antonia Bolweg en Pauline de Bok, een auteur die haar jachtdiploma haalde en daar een boek over schreef, wat nogal wat stof deed opwaaien!










Populaire posts van deze blog

Caspar Friedrich moment in de bergen: cyclus van de natuur als bron voor inspiratie

Niet ver van de plaats waar ik in de novembermaand verblijf - in Callosa Ensarrià -  bevindt zich het historische kasteel van Guadalest - hoog in de bergen. El Castell de Guadalest of Casa Orduña, vernoemd naar het eens machtige Spaanse 'huis van Orduña', is gebouwd op de fundamenten van een oude Moorse nederderzetting in de 13e eeuw. Na de 'Reconquista' in de 16e eeuw kwam Guadalest in handen van Spaanse grootgrondbezitters.

De plek heeft veel onheil doorstaan. In 1644 was er een grote aardbeving in het gebied dat het kasteel op de fundamenten na wegvaagde. Het werd herbouwd. Nog geen halve eeuw later viel het kasteel dat toen verrees ten prooi aan de vlammen. Er werd opnieuw gebouwd. In de 19e eeuw was het kasteel in handen van de orthodox Katholieke familie Orduña: op foto's in het kasteel, nu open voor publiek, wordt weinig gelachen. Daar was de plek misschien ook te afgelegen voor...

Hoewel Guadalest een toeristische trekpleister van de eerste orde is, kan me…

Over de noodzaak van vrijheid - en meer in het Stedelijk & daarbuiten

Revolutie - in Rusland in oktober 1917 - de zogenoemde 'seksuele revolutie' in '68 in Europa - en meer wat zich in en na dat magische jaar voltrok - (niet te vergeten de Franse Revolutie eind achttiende eeuw) - de Beierse Revolutie van 1918 na het vertrek van keizer Wilhelm II - propageert vrijheid, het afwerpen van ketenen. Daar komt dan toch meestal een militante vorm van afgedwongen eenheid voor in de plaats...dat is de paradox van een revolutie...

Aldus beschouwend vanwege een expositie in het Stedelijk met de titel Freedom is recognized necessity. Onder meer voormalige Sovjet propagandamateriaal is te zien...



Binnen het spanningsveld tussen vrijheid en gebonden zijn ontstaat vaak kunst. Momenteel loopt er in het Stedelijk in Amsterdam een indrukwekkende expositie van Studio Drift waarin het gaat - voor zover je kan samenvatten waar kunstwerken "over gaan" - over natuur versus cultuur. De technologische ontwikkelingen zijn zó ver gevorderd, dat we veel in de…

Thomas Mann en de Pringsheims - sporen in Leiden: de majolica verzameling van Alfred Pringsheim

De kunstverzameling van Alfred Pringsheim, de schoonvader van Thomas Mann, was wijd en zijn bekend. In het stadspaleis in de Arcisstrasse  waren niet alleen een indrukwekkende hoeveelheid schilderijen van oude - en eigentijdse meesters te bewonderen, waaronder Franz von Lenbach, Von Stuck, Defregger en Von Kaulbach - voor de wandschildering in de muziekzaal van Hans Thoma keerde Thomas Mann speciaal terug - maar ook was de verzameling Italiaans renaissance majolica aardewerk van Alfred Pringsheim internationaal bekend onder kunstkenners.

De beroemde kunsthistoricus Otto von Falke beschreef de verzameling in twee dikke boekwerken, die werden gedrukt in een oplage van 200 exemplaren bij de toenmalige Leidse uitgeverij A.W. Sijthoff. Het eerste deel verscheen in 1913, het tweede ontstond tussen 1914 en 1923.


Voor mijn onderzoek ging ik naar de Leidse universiteitsbibliotheek, afdeling bijzondere collecties, teneinde de boeken in mijn handen te kunnen houden. Dat gaf na alles wat ik intu…

Een veelzijdige nazomermaand in september

In de septembermaand laat de natuur zich meestal nog even van haar mooie kant zien...augustus is de maand van verzadiging, in september blijft nog even wat in bloei stond of schiet zelfs nog wat door, terwijl  het namiddaglicht lager wordt. Het lijkt of de mensen hierop meebewegen: een nieuw seizoen vangt aan, een nieuwe start...er is goede zin, terwijl er nog niet helemaal afscheid is genomen van de zomer.
Terug van weggeweest begon september voor mij met een boeiend verhaal door Wim Willems in de Haagse Kunstkring over Ru Paré. Henrica Maria (Ru) Paré, geboren in Druten in 1896, maakte naam als schilderes en beeldend kunstenaar in Den Haag, waar het in de eerste decennia van de twintigste eeuw the place to be was wilde je beroemdheden ontmoeten in de kunstenaarsscène aldaar. Toen de Tweede Wereldoorlog uitbrak en de jodenvervolging begon, koos ze vierkant partij. Ze weigerde zich in te laten schrijven bij de cultuurkamer en ging ondergronds. Ze redde de levens van vele joodse kinde…

Museum Ludwig Keulen