Doorgaan naar hoofdcontent

Rumoer in de stad - de tachtigers - Breitner, Israëls, Willem Witsen, de Veth, en.... Willem de Zwart




Verrast door de grote overzichtsexpositie van de tachtigers - met veel werk van Willem de Zwart (1862-1931)

Willem de Zwart was de broer van mijn overgrootmoeder van moeders kant - het was een grote Haagse familie. Twee broers werden kunstschilder - Willem en Pieter. Willem de Zwart valt onder het rijtje kunstschilders van de zogenoemde "Haagse school" - een stroming die zich kenmerkt door nieuw élan, doordat de kunstenaars erop uittrokken en het academische van zich af wilden schudden.

De expositie in het Haags gemeentemuseum legt de nadruk op de overgang van landschapschilderijen naar het schilderen van taferelen in de grote stad - in navolging van nieuwe kunststromingen in heel Europa. Breitner fotografeerde uitgebreid - een nieuw medium - en rond het fin de siècle groeiden steden uit tot ware metropolen. Er ontstond een behoefte om dit vast te leggen.





Willem de Zwart - zelfportret als nar - ca. 1890-1892

Meisje met Japanse parasol - ca 1889

Studie door Richard Bionda uit 1984



Portret van Maria Hendrika, dochter van Willem de Zwart - ca. 1889









Portret van een meisje







Uit het archief: de andere broer Pieter de Zwart

Het leeftijdsverschil tussen Willem en Pieter de Zwart (1880-1967) was aanzienlijk, Willem was 18 jaar ouder. Pieter de Zwart had twee solo exposities in de Haagse Kunstkring.




Foto van een uitstapje: in het midden staat mijn oma tussen haar ouders, mijn overgrootouders. Mijn overgrootmoeder - was de zuster van Willem en Pieter de Zwart. Het waren dus volle ooms van mijn oma. Rechts mijn opa. Foto:omstreeks 1924.


Pieter de Zwart - zelfportret (coll. MdB)

Pieter de Zwart, potloodtekening - voorschets vrouw in keuken (coll. MdB)


Pieter de Zwart



Populaire posts van deze blog

Een veelzijdige nazomermaand in september

In de septembermaand laat de natuur zich meestal nog even van haar mooie kant zien...augustus is de maand van verzadiging, in september blijft nog even wat in bloei stond of schiet zelfs nog wat door, terwijl  het namiddaglicht lager wordt. Het lijkt of de mensen hierop meebewegen: een nieuw seizoen vangt aan, een nieuwe start...er is goede zin, terwijl er nog niet helemaal afscheid is genomen van de zomer.
Terug van weggeweest begon september voor mij met een boeiend verhaal door Wim Willems in de Haagse Kunstkring over Ru Paré. Henrica Maria (Ru) Paré, geboren in Druten in 1896, maakte naam als schilderes en beeldend kunstenaar in Den Haag, waar het in de eerste decennia van de twintigste eeuw the place to be was wilde je beroemdheden ontmoeten in de kunstenaarsscène aldaar. Toen de Tweede Wereldoorlog uitbrak en de jodenvervolging begon, koos ze vierkant partij. Ze weigerde zich in te laten schrijven bij de cultuurkamer en ging ondergronds. Ze redde de levens van vele joodse kinde…

Mei: wandelen in Den Haag met Nicolette Smabers

De wereld van Flaubert & avantgarde tijdens het interbellum

Museo Nacional Thyssen-Bornemisza in Madrid is een overweldigend museum, dat in oorsprong een privécollectie omvat van de puissant rijke miljardairsfamilie Thyssen-Bornemisza - voor een paar honderd miljoen euro overgedaan aan de staat. Deze zomer en dit najaar is er een rijke expositie over de vriendschap tussen Eugène Boudin en Claude Monet. Boudin, (1824 Honfleur - 1898 Deauville), begon als een van de eersten met het schilderen van landschappen en passanten in die landschappen. Hij liep als het ware voor op het latere impressionisme. De zestien jaar jongere Monet zag Boudin als zijn leermeester. Hij ontwikkelde zich weliswaar verder in het impressionisme, maar bleef schatplichtig aan Boudin.





De plaatsnamen Honfleur en Deauville moeten een belletje doen rinkelen: Normandië, Rouen, Flaubert, Madame Bovary. De grote roman van Flaubert uit 1856 over Emma Bovary, die al vroeg in haar huwelijk met de dorpsarts Charles Bovary "ontwaakt" en zoekt naar ontsnapping. Ze had zich me…