Doorgaan naar hoofdcontent

Thomas Mann en correcties in zijn werk

Na afloop van een lezing kreeg ik een kopie van een brief van Thomas Mann gedateerd 23 mei 1931. De brief is een reactie op een brief van een leraar, die een fout ontdekte in De Buddenbrooks. De brief van Thomas Mann moet bewaard zijn gebleven binnen de familie van de leraar, en men wilde mij nu een plezier doen door schenking van een kopie.

Interessant aan de brief van Thomas Mann is dat we inzicht krijgen in hoe hij aankeek tegen logistieke fouten of andere missers in zijn verhalend proza. Welgemeend van toon antwoordt hij namelijk dat het hem heeft verwonderd dat niemand hem eerder opmerkzaam maakte op de door de leraar genoemde blunder. Meteen daarop liet hij volgen dat hij fouten in ouder werk:

"...lieber so bestehen lasse, wie sie zu ihrer Zeit nun einmal wurden, als dass ich aus einem späteren Lebensstande heraus daran änderte."

Ze waren zo ontstaan, redeneerde Thomas Mann, en op den duur als het ware bij het werk gaan behoren. In een veel later stadium nog veranderen, zou de tekst geweld aandoen. Met zijn kenmerkende onderkoelde ironie liet hij weten dat er meer blunders in Buddenbrooks zaten, want:

"...Zum Beispiel läuft dort irgendwo ein Schiff vom Stapel, um sofort dahindampfend seine Probefahrt anzutreten, was doch ganz falsch ist, da ein Schiff niemals fahtbereit ist, wenn es vom Stapel läuft. Das habe ich sogar nicht lange nach Erscheinen des Buches erfahren, aber ich habe es auch durch alle Auflagen bewusst stehen lassen. Möge der Roman mit seinen Schnitzern nur weiter seine Lebenskraft bewähren."





Populaire posts van deze blog

Een veelzijdige nazomermaand in september

In de septembermaand laat de natuur zich meestal nog even van haar mooie kant zien...augustus is de maand van verzadiging, in september blijft nog even wat in bloei stond of schiet zelfs nog wat door, terwijl  het namiddaglicht lager wordt. Het lijkt of de mensen hierop meebewegen: een nieuw seizoen vangt aan, een nieuwe start...er is goede zin, terwijl er nog niet helemaal afscheid is genomen van de zomer.
Terug van weggeweest begon september voor mij met een boeiend verhaal door Wim Willems in de Haagse Kunstkring over Ru Paré. Henrica Maria (Ru) Paré, geboren in Druten in 1896, maakte naam als schilderes en beeldend kunstenaar in Den Haag, waar het in de eerste decennia van de twintigste eeuw the place to be was wilde je beroemdheden ontmoeten in de kunstenaarsscène aldaar. Toen de Tweede Wereldoorlog uitbrak en de jodenvervolging begon, koos ze vierkant partij. Ze weigerde zich in te laten schrijven bij de cultuurkamer en ging ondergronds. Ze redde de levens van vele joodse kinde…

Mei: wandelen in Den Haag met Nicolette Smabers

De wereld van Flaubert & avantgarde tijdens het interbellum

Museo Nacional Thyssen-Bornemisza in Madrid is een overweldigend museum, dat in oorsprong een privécollectie omvat van de puissant rijke miljardairsfamilie Thyssen-Bornemisza - voor een paar honderd miljoen euro overgedaan aan de staat. Deze zomer en dit najaar is er een rijke expositie over de vriendschap tussen Eugène Boudin en Claude Monet. Boudin, (1824 Honfleur - 1898 Deauville), begon als een van de eersten met het schilderen van landschappen en passanten in die landschappen. Hij liep als het ware voor op het latere impressionisme. De zestien jaar jongere Monet zag Boudin als zijn leermeester. Hij ontwikkelde zich weliswaar verder in het impressionisme, maar bleef schatplichtig aan Boudin.





De plaatsnamen Honfleur en Deauville moeten een belletje doen rinkelen: Normandië, Rouen, Flaubert, Madame Bovary. De grote roman van Flaubert uit 1856 over Emma Bovary, die al vroeg in haar huwelijk met de dorpsarts Charles Bovary "ontwaakt" en zoekt naar ontsnapping. Ze had zich me…